1. תלות בספק יחיד - עסקים רבים למדו במשבר הנוכחי שמסוכן להיות תלוי בספק יחיד - סין. לאחר התפרצות הנגיף השביתו הרשויות בסין את הייצור, ועסקים שציפו לקבל את המוצרים שהזמינו נותרו ללא מלאי. תלות בספק יחיד מסוכנת לעסק, ולכן כדאי לגוון את מעגל הספקים כדי להקטין את הסיכון.
בהקשר זה יש לציין, שגם תלות בלקוח יחיד, או כזה שההכנסות ממנו הם יותר מ-70% מסך ההכנסות מסוכנת לעסק. עסקים רבים נסגרו בגלל שהיו תלויים בלקוח יחיד שנכנס לקשיים, וגרר גם אותם לסגירה בלתי נמנעת.
מומלץ לנהל את הסיכון ביעילות ולגוון את הספקים והלקוחות.
2. מימוש מלאי ישן - תקופת האטה היא הזדמנות לבדוק מה קיים במלאי שהצטבר לאורך השנים, ולבחון האם ואיך ניתן למכור אותו בתקופה זו. עדיף מזומן בבנק, מאשר פריטי מלאי שצוברים אבק במחסני החברה.
מומלץ למפות את פריטי המלאי הישן ולהכין תכנית למכירתו ככל שניתן.
3. רזרבות כספיות - בתקופת משבר אנו רואים כמה חשוב לשמור רזרבות כספיות לימים קשים של תנודתיות בעסק. יש תנודתיות הידועה לבעל העסק (לדוגמה, בעל מסעדה בחוף הים לא מצפה להכנסות בחורף), ויש תנודתיות לא ידועה (נגיף הקורונה, עימות צבאי וכו'). אם הפעם הגעתם למשבר ללא רזרבות כספיות, נסו לתכנן איך תגיעו למשבר הבא בצורה טובה יותר. אני ממליץ (תלוי מאוד בגודל העסק) לשמור רזרבות כספיות בסכום שנע בין 50 ל-100 אלפי ש״ח.
4. זמן לחשוב - תקופת האטה היא הזדמנות למחשבות על עתיד העסק. בעל עסק לא מצליח לחשוב על אסטרטגיה בשוטף כי הוא עסוק בתפעול היומיומי (שיווק, כספים, כוח אדם וכו׳). עכשיו, כשהעניינים קצת תקועים והעתיד לא ברור, זאת הזדמנות טובה לחשוב ולתכנן מה הלאה ואיך הקורונה משפיעה על העסק.
5. שיפור היחסים בסביבה העסקית - גם אם העסק שלכם יציב, ייתכן והספקים או הלקוחות שלכם חווים חוסר יציבות בתקופה זו, והיא עלולה להתגלגל גם אליכם, בדיוק כמו הקורונה שמתגלגלת לכל העולם. אנחנו חיים בעולם של תלות הדדית. לכן כדאי להיות בקשר עם העובדים, הלקוחות, הספקים, להציע עזרה, לתמוך ולהפגין סולידריות חברתית.
Comentarios