top of page

לאחר פגישות ייעוץ רבות עם יזמים ובעלי עסקים אני מזהה שיש בעיה.

בפגישות איתם הם מספרים לי על העסק ומראים לי נתונים. אני מקשיב ודרך הסיפור שלהם מתחיל להכיר אותם ואת העסק. כולם עם אהבה גדולה למה שהם עושים ודאגה אינסופית. מורגש שהשקיעו המון בעסק וזה בהחלט מעורר הערצה.

בפגישות עולות מגוון בעיות שהם מספרים לי עליהן. אני אומר את דעתי והפגישה מתקדמת. לקראת סוף הפגישה אנחנו מסכימים מה צריך לעשות כדי לקחת את העסק קדימה. אני מסביר את התובנות שלי מהפגישה, הם מהנהנים בראשם, מסתכלים עלי באיזה מבט והפגישה מסתיימת כך שאני משאיר דלת פתוחה לפגישות נוספות ככל שיתקדמו עם העסק.

במשך תקופה מסוימת לאחר הפגישה יש שקט לא ברור ואני מתחיל לזהות שמשהו לא טוב קורה. אני שואל אותם איך הם מתקדמים ושני בעלי העסקים האחרונים איתם נפגשתי ענו לי: "אנחנו מבינים מה שאתה אומר, וזה הכול נכון, אבל אנחנו לא יודעים איך לעשות את מה שדיברנו". לבעלת העסק הראשונה הסברתי איך לתכנן פיננסית רעיון עסקי עם כמה חישובים פשוטים, ולבעל העסק השני נתתי כיוון מדויק לחישוב היתכנות עסקית לשותפות. הייתי מופתע לשמוע שהם מתקשים ביישום הפתרונות עליהם דיברנו בפגישה כי הם היו מאוד פשוטים. כנראה שגם דברים פשוטים נראים מורכבים כאשר אין ידע מתאים.

בעיה של חוסר ידע משתקת בעלי עסקים שאמורים להיות יזמים, מובילים, כאלה שמשרים ביטחון על הסביבה העסקית שלהם. היא מקשה על קבלת ההחלטות ומשאירה בעלי עסקים פעמים רבות חסרי אונים.

בישראל אין חינוך פיננסי-עסקי חובה למי שרוצה להקים עסק. כל אחד יכול לגשת לפתוח תיק עוסק ברשויות וככה מתחיל עסק. המקסימום שהיזם משקיע זה בכמה וובינרים שקשה ללמוד מהם ברצינות ובהרצאות של קואצ'רים שטוחנים לו את המוח בדברים לא מציאותיים כמו "איך להשיג הכנסות של 6 ספרות במספר חודשים". אני חושב שזה גרוע. כמו שהחוק לא מאפשר לנהוג ברכב בלי שעוברים תיאוריה, שיעורי נהיגה וטסט. גם בעלי עסקים חייבים לעבור הכשרה לפני פתיחת עסק שבו ילמדו נושאים שונים ביזמות ובניהול עסק. הנזקים במקרה של כשלון יכולים להיות כספיים ואישיים להם ולסביבה העסקית שלהם, עם משמעות לשנים קדימה.

כל עוד אין חוק כזה תהיו אתם מספיק אחראים - לפני שאתם פותחים עסק תדאגו שיש לכם כלים מתאימים. פתיחת עסק היא לא משחק ויש נושאים רבים שחייבים להכיר כדי למנוע טעויות. תזכרו שעל טעויות משלמים, וביוקר. תדאגו לרכוש ידע וניסיון שחסרים לכם ותבטיחו לעצמכם עתיד טוב. כל מה שכתבתי לא צריך להרתיע אתכם מלפתוח עסק אם יש לכם רעיון טוב, רק תפעילו שיקול דעת, תבינו את היכולות שלכם ותלמדו את מה שאתם לא יודעים. כמו כל מקצוע אחר שלומדים, גם להיות בעל עסק הוא מקצוע שצריך ללמוד.

bottom of page