רשמתי כאן מספר תובנות מתהליך ייעוץ עסקי שעברתי עם לקוח:
1. תלמדו אקסל אם אתם לא יודעים.
עם כל האמפטיה והסימפטיה וזה שאתם מנהלים את העסק מהנייד, אתם חייבים לדעת אקסל. פעם היו עושים חישובים על נייר, היום עושים אותם על קובץ אקסל. אז תתקדמו.
2. תכירו טוב את העסק שלכם.
בעל עסק רצה להעביר כסף לחסכונות ארוכי טווח. היה לו 250,000 ש"ח בעו"ש והוא רוצה להעביר 200,000 ש"ח לחסכונות - מה אתם אומרים?
א. חלק מהכסף אמור ללכת למס הכנסה וביטוח לאומי כי העסק גדל אבל המקדמות לא עודכנו (ודרך אגב החישוב של הרו"ח שגוי אבל אין לו שום דרך לדעת).
ב. היתרה הנוכחית בעו"ש היא בדיוק כשנגמרו החודשיים החזקים של העסק על פני השנה, וצריך להבין שהחודשים החלשים עוד לפנינו ובהם המשיכות הרגילות והחסכונות השוטפים (פנסיה וקרן השתלמות) כבר סוגרים את היתרה החודשית.
אז מה עושים?
מפקידים עכשיו 50,000 ש"ח, בעוד חודשיים - שלושה עוד 50,000 ש"ח, ויכול להיות לאחר מכן עוד 30,000 ש"ח.
ומכאן מגיעים לתובנה הבאה המתבקשת...
3. אל תעשו תנועות חדות מדי כאשר אתם לא שולטים בנתוני העסק.
כדאי לעשות דברים בהדרגה ומתוך הבנה שאין לכם את התמונה המלאה, כי באמת אין לכם תמונה עד שתבנו אותה באמצעות תזרים ודוחות אחרים רלוונטיים.
4. תיזהרו משובר גלים.
גם כשאתם מרגישים שאתם על הגל תזכרו שהגל נגמר. וכבעלי עסק, אתם כבר צריכים לחשוב מה הלאה. לחשוב, לא בטוח לעשות, אבל להיות מוכנים.
5. התובנה הכי החשובה.
עם שיא הצניעות כדאי לכם יועץ כמוני. נקודה.
Comments