תוכנית עסקית היא מסמך המתאר מצב עתידי של העסק מבחינה שיווקית, תפעולית, פיננסית ועוד. הסיבה העיקרית להכנת תוכנית עסקית היא ניתוח של העסק, לשם גיוס הון ושיתוף פעולה, בדיקת כדאיות ותכנון אסטרטגיה עסקית לעסק.
בניית תוכנית עסקית חשובה גם בעסק קטן ומסייעת לבעל העסק בהקמת העסק. היא כוללת שני חלקים עיקריים:
בחלק הראשון, הגדירו בקצרה את הרעיון העסקי והשוק אליו אתם פונים.
בחלק השני, תארו את העסק בהיבטי שיווק ופרסום, תפעול ופיננסים תוך התייחסות לנקודות הבאות:
שיווק ופרסום
הגדרת המוצר או השירות – הגדירו מהו הצורך שאתם נותנים לו מענה בצורה ברורה ומדויקת, ומה הבידול (ייחודיות) שלו ביחס למוצרים הקיימים בשוק. לדוגמה: אם העסק שלכם הוא חנות אופניים, הבידול יכול להיות גיאוגרפי, כלומר שאין חנויות אופניים באיזור, או בכך שאתם רוצים לפנות לקהלים ייעודיים כמו ספורטאים, מאמני כושר וכו'. בידול נוסף שיכול להיות הוא המומחיות הספציפית שלכם באותו תחום פעילות.
הגדרת קהלי היעד - קהל היעד יכול להיות קהל פיזי הכולל את האנשים המתגוררים באיזור העסק, או קהל וירטואלי שרוכשים דרך אתר האינטרנט של העסק. כמעט כל עסק חייב לתכנן את המרחב הוירטואלי שבו הוא מתכנן לפעול כדי להגדיל את קהל היעד הפוטנציאלי. קהל היעד גם יכול להיות קהל ייחודי מוגדר, לדוגמה: מנהלות משאבי אנוש של חברות היי טק בהרצליה, אם אתם עוסקים בתחום של סדנאות לעובדים באזור המרכז.
תמחור המוצרים - תמחור הוא סוגיה די מורכבת וייתכן שיש להיעזר באנשי מקצוע רלוונטיים. בתמחור המוצר יש להקפיד על כיסוי עלויות משתנות וקבועות של העסק על מנת להבטיח את הרווחיות בטווח הארוך. בעסק חדש אנו נוטים לתמחור נמוך כדי לא לאבד לקוחות פוטנציאליים, אך לפעמים התמחור הנמוך מקשה עלינו בכיסוי עלויות העסק.
שיווק ופרסום - תארו איך אתם מתכוונים להגיע לקהל היעד. לאחר מכן הגדירו את מהלכי השיווק והפרסום ואת המשאבים הכספיים הדרושים. הקמת אתר אינטרנט מכירתי, או העלאת קמפיין ברשתות החברתיות, אלה מהלכים שיש לתכנן לפני הקמת העסק.
תפעול
שרשרת אספקה - לכל סוג עסק שרשרת אספקה ייחודית לו. שרשרת אספקה הוא התהליך שבו המוצר שלכם (בין אם בייצור עצמי או שרכשתם אותו) מגיע ללקוח. בחלק זה של התוכנית תארו את השלבים השונים בשרשרת האספקה וכתוצאה מכך את תפעול העסק, לדוגמה: הזמנת סחורה מספקים, קבלת הסחורה בעסק, קבלת הזמנות מלקוחות, משלוח הסחורה ללקוחות. חשוב להגדיר גם את שירות הלקוחות של העסק שיקבל פניות מלקוחות ויוכל לתת מענה איכותי.
מיחשוב - בהתאם לגודל העסק יש צורך בתוכנת מחשב שתקבל הזמנות, תפיק תעודות משלוח וחשבוניות ללקוח, ובעיקר תנהל את המלאי נכון. ניהול מלאי חשוב מאוד כדי לדעת לתכנן את הקניות ושלא יהיה מחסור במוצרים. בנוסף ערך המלאי משפיע על חישובי הרווחיות של העסק ולכן כדאי שיהיה מדויק.
פיננסים
מימון - הכינו תוכנית מימון לעסק ותארו מהם מקורות המימון לרכישת המלאי או השקעות אחרות שיש לבצע בעסק (לדוגמה: הקמת אתר מכירה או רכישת רכב). יש להתייחס להיבטי מימון בתוכנית העסקית לפחות לשנה קדימה. במידה ואתם מתכננים לקחת הלוואה מהבנק יש להתייעץ עם אנשי מקצוע איך לפנות לבנק ולהכין תוכנית עסקית מסודרת.
תקציב - אחת הבעיות של בעלי עסקים היא שהם לא יודעים איפה הכסף. כדי להתמודד עם בעיה זאת יש להכין בתוכנית העסקית תקציב לעסק בו תפרטו את ההכנסות וההוצאות הצפויות של העסק לפי חודשים. לאחר הקמת העסק יש לעקוב מדי חודש-חודשיים אחרי הנתונים הפיננסיים באמצעות דוח רווח והפסד שנמצא אצל יועץ מס/רואה חשבון שלכם. מעקב אחר הרווחיות והנתונים הפיננסים מסייע לדייק את המוצר או השירות. כלומר הקמתם פעילות עסקית וכעת עליכם למדוד אם הפעילות מתקדמת בהתאם לתקציב בתוכנית העסקית.
התמודדות מול רשויות המס (מס הכנסה, מע"מ, ביטוח לאומי) - ההמלצה היא שיועץ מס/רואה חשבון יטפל בנושאים אלה כך שאתם תוכלו להתמקד בהקמת העסק וניהולו. פתיחת תיקים, דוחות שנתיים, מכתבים שנשלחים בדואר, תעבירו הכול ליועץ מס/רואה חשבון. קבלו המלצה מחברים על יועץ מס/רואה חשבון, קבעו עמו פגישה היכרות ותראו איך אתם רוצים לעבוד מולו.
לתאום פגישת ייעוץ שלחו הודעת ווטסאפ : https://wa.me/972545606843
Comments