בעסק גדול יש מנהל שיווק, מנהל כספים, מנהל תפעול ותפקידים נוספים. מעליהם יש מנכ"ל שמרכז את הנתונים שמציגים בפניו אנשי המקצוע והוא אחראי לקבל החלטות עסקיות לטובת העסק.
בעסק קטן בעל העסק הוא גם המנכ"ל וגם מנהל שיווק, כספים ותפעול, כאילו הוא סופרמן. כשהעסק בתחילת דרכו, הנזקים כתוצאה מהעומס וריבוי המשימות שבעל העסק מבצע בעצמו עדיין לא נראים לעין. אבל ככל שהעסק גדל, הנזקים הולכים ומצטברים וסופרמן מתחיל לאט לאט להבין שהוא לא סופרמן, אלא אדם רגיל שיכול לטעות אם אין לו מספיק ידע וניסיון בכל תחום והוא עמוס במשימות של ניהול העסק.
אם בעל העסק נוהג להתייעץ בעניינים מקצועיים עם חברים ובני משפחה הוא חייב להבין שזה לא מספיק טוב לעסק שלו. לכן כדאי מאוד שישכור מומחים בתחומם (שיווק, כספים, תפעול וכו') ויקבל מהם ייעוץ איכותי. הם יתנו לו את הידע והניסיון שחסרים לו בניהול העסק ובכך יקלו מהעומס הרב שיש עליו.
העומס וריבוי המשימות מובילים במקרים רבים להחלטות שגויות והפסד כספי. בעל עסק שפגשתי הפסיד כמעט 200,000 ש"ח בגלל טעויות שעשה בהקמת העסק כיוון שלא היו לו ידע וניסיון נדרשים. אם בעל העסק מנסה לחסוך, הוא דווקא צריך להשתמש בייעוץ מקצועי כדי שהעסק יתפתח טוב. הוא יחסוך בכך הרבה כסף בהמשך.
בעבר הייתי חשב ומנהל כספים ב-Lee Cooper Jeans, ארומה תל אביב, קבוצת כרמל וסאקס, ובשנים האחרונות אני מלווה עסקים רבים. אני רואה שניתן למנוע חלק גדול מהטעויות אם היה לבעל העסק את הידע והניסיון שחסרים לו. אני יכול לומר בוודאות שלרכוש ידע וניסיון שחסרים לך כבעל עסק, עולה פחות מהטעויות שתעשה בדרך.
Comments