כמעט כל עסק חווה תנודתיות במכירות לאורך השנים או עונות השנה. התנודתיות יכולה להיות תנודתיות עונתית (לדוגמה, למסעדה בחוף הים לא צפויות מכירות משמעותיות בחודשי החורף), או תנודתיות שנובעת ממקרה כלשהו: עזיבת לקוח גדול, ירידה בהזמנות, תשלומים לא צפויים למס הכנסה או לביטוח לאומי וכו'.
מומלץ לאפיין מראש את התנודתיות של העסק, לבחון את סיכוני העסק מעת לעת, ולהיות ערוכים ככל האפשר לתנודתיות הבאה.
בעל עסק שנכנס לתקופה קשה ללא הכנה, עלול להיתקל בקשיים בניסיון לצאת ממנה. לדוגמה, אם הגעתם לקצה גבול האשראי בבנק, הפקידה בבנק לא תסתכן באישור הלוואה נוספת, אפילו אם אתם לקוחות נאמנים כבר 20 שנה. גם חברות האשראי כנראה לא יאשרו הלוואה במקרה כזה, ואם כן, הריבית תהיה גבוהה מאוד.
חוסר היערכות מצידכם לתנודתיות צפויה יכולה לגרום לבעיות בתזרים המזומנים, לחריגה ממסגרת האשראי בבנק ולחזרת שיקים. מכאן הדרך לסגירתו של עסק מצליח קצרה, רק משום שלא נשמרו רזרבות כספיות לימים קשים.
לכן, כבעלי עסק שחושבים לטווח ארוך, כדאי להיערך לתנודתיות צפויה בעסק, ולשמור בצד רזרבות כספיות לזמנים קשים, אם יגיעו.
Comments