אם החלטתם לפנות לדרך עצמאית ולפתוח עסק, או אם יש לכם עסק ואתם רוצים להתפתח, עומדות בפניכם שתי אפשרויות: להקים עסק עצמאי או לרכוש עסק קיים.
תחום הרכישות בעסקים קטנים הוא תחום מעניין מאוד עם פוטנציאל לרווח כלכלי. בתחום זה, המחיר בעסקה לא תמיד משקף את הפוטנציאל הכלכלי של הפעילות המוצעת למכירה, ולכן כדאי לבדוק לעומק את כל ההיבטים.
ברכישת פעילות עסקית, יש להבחין בין שני מקרים:
1. רכישת פעילות עסקית בתחום פעילות חדש (בהנחה שיש לכם פעילות עסקית, או שאתם יזמים חדשים).
2. רכישת פעילות עסקית זהה לפעילות של העסק שלכם. בשפה המקצועית: מיזוג.
לבעלי עסק קיים יש יתרון משמעותי במקרה של מיזוג. על בסיס הפלטפורמה העסקית הקיימת מהעסק הנוכחי (שכוללת לדוגמה: מחסן, מערך משלוחים, צוות מכירה טלפוני וכו'), מתווספת פעילות שכוללת את קהל הלקוחות והיקף המכירות של העסק הנמכר. כלומר, במקרה של מיזוג, אפשר להגדיל את המכירות ללא תוספת הוצאות משמעותית.
את המומחיות והידע שבעל העסק צבר בעסק שלו, הוא מביא לידי ביטוי מול קהל הלקוחות החדש, שמצטרף לבסיס הנתונים של העסק. לעיתים נדרשת תוספת הוצאות להגדלת פעילות המכירות ומערך המשלוחים, אבל עדיין, ברוב המקרים, מיזוג פעילות זהה שמתבצע במחיר אטרקטיבי, יכול להיות משתלם מאוד.
ברכישת פעילות, חשוב לשים לב להיבט נוסף, שרלוונטי גם לכל החלטה עסקית אחרת: אם העסק שלכם ממוקם במרכז הארץ, והפעילות שאתם רוצים לרכוש נמצאת בדרום הארץ או בצפונה – מֵעבר לכדאיות הכלכלית, עליכם להביא בחשבון גם שיקולים ברמה האישית. האם לדוגמה מתאים לכם לנסוע למרחקים ארוכים פעמיים או שלוש פעמים בשבוע? בכל החלטה עסקית מעורבים גם שיקולים ברמה האישית, שמשפיעים על קבלת ההחלטה. התחשבו בשיקולים האישיים, לפני שאתם רוכשים פעילות כלשהי, ובכלל, בכל החלטה עסקית שאתם מקבלים. לשיקולים האישיים יכולה להיות השפעה מכרעת על הצלחת המהלך העסקי. ייתכן שכלכלית אתם עושים צעד נכון, אך ברמה האישית ההחלטה שלכם שגויה ועלולה לפגוע בהצלחת העסק. החלטה טובה מחברת בין הפוטנציאל העסקי לחיים האישיים.
Comments