top of page

ערך מוסף - כשערכים ועסקים נפגשים בהצלחה
 
חלק א' - ערכים ואידיאולוגיה: ככה בונים עסק

פרק ראשון: מתחילים בערכים
 

  • עולם העסקים החדש - מה זה?

  • אידיאולוגיה ב– 150 מילים

  • הערכים שמגדירים את העסק

  • חדשנות בעסקים
     

עולם העסקים החדש — מה זה?

"עולם העסקים החדש" הוא מושג שמבטא גישה עסקית חדשה. גישה זו מגדירה עיקרון נוסף באסטרטגיה העסקית: איכות הקשרים החברתיים בין העסק לסביבה העסקית שלו.

עולם העסקים מתפתח לכיוונים חדשים, שבהם הקשרים החברתיים משפיעים באופן דרמטי על הסביבה העסקית, היינו על יחסי הגומלין בין בעל העסק לבין העובדים, הלקוחות, הספקים והקהילה.

עיון במחקרים שנערכו בארגונים עסקיים מלמד על אופיים של הקשרים החברתיים שיכולים לשפר את פעילות העסק. לדוגמה, במחקר שנערך בארה"ב הוכח כי לטוב לב של מנהלים יש השפעה חיובית מאוד על העובדים. תכונה זו מעוררת שביעות רצון גבוהה יותר אצל העובדים, וכתוצאה מכך מביאה למעורבות גבוהה יותר מצידם בעסק. במחקר אחר הסיקו כי אושר של עובדים תורם אף הוא להצלחת העסק. מחקר נוסף מוכיח כי יכולת הקשבה של מנהלים תורמת מאוד בשיחות משוב לעובדים. ובניסוי שבדק את השפעתם של תמריצים על הנעת עובדים, נמצא כי לתמריצים פרו-חברתיים יש תועלת גבוהה יותר מהתמריצים המקובלים בשיפור ביצועי העובדים. דוגמאות אלה ואחרות מראות כי לקשרים החברתיים בעסק יש השפעה חיובית משמעותית על הצלחתו, שתלך ותגדל ככל שהקשרים יהיו טובים יותר.

מיד אפרט את התהליך שעובר עסק - החל בגיבוש ערכים ואידיאולוגיה, דרך מימושם באסטרטגיה העסקית, וכלה בפעילותו. בהמשך, מתוך רצון לשתף בידע ובניסיון שצברתי כחשב וכמנהל כספים, אקנה לכם כלים יעילים לניהול העסק. לאורך הספר אציג דוגמאות לשינויים שעובר עולם העסקים ביחסו לסביבה העסקית. כדאי ללמוד מדוגמאות אלה ולבחון, באחריות הנדרשת, איך לממשן גם בעסק שלכם.

הערה חשובה: חשוב להדגיש כי מימושם של עקרונות "עולם העסקים החדש", המתוארים בספר זה, אינו מחליף שיקולים עסקיים אחרים, אלא מוסיף עליהם. אם נתקלתם בתופעה שלילית בסביבה העסקית שלכם, מוטלת עליכם, כבעלי העסק, האחריות לעצור אותה בדרכים המקובלות. אל לנו לחשוב שאם אנחנו רוצים לפעול בגישה של חיבור, הכול מקובל. אנחנו רוצים לפעול בחיבור, אך נמצאים בכל זאת בסביבה עסקית מורכבת.

לכן, המימוש של עקרונות "עולם העסקים החדש" חייב להיות מושכל והדרגתי, ולנבוע מתוך שיקול דעת ואחריות של בעל העסק. אם המצב מורכב, עדיף להמתין עד לבירורו, ואז להמשיך בכל הכוח. בהצלחה.

אידיאולוגיה ב- 150 מילים

מפעם לפעם אני שומע דעה שמאתגרת את גישת "עולם העסקים החדש": "אנשים לא רוצים חיבור, הם רוצים כסף". אני לא מסכים. אני חושב שאנשים רבים נהנים מחברה טובה ומטיפוח קשרים חברתיים, לא פחות מכסף.

הם רוצים לקיים קשרים טובים בסביבה שבה הם חיים וגם בעסק שלהם. התובנות שקיבלו במהלך החיים הובילו אותם למסקנה: עדיף לחיות בקשר טוב ובחיבור עם הסביבה. הם מנסים ליישם את התובנות הללו, כי הם מרגישים שכך נכון לחיות.

לאנשים אלה מיועדת גישת "עולם העסקים החדש". גישה זו נותנת ביטוי לערכים ולאידיאולוגיה שבהם בעל העסק מאמין, ומסייעת בהטמעתם בעסק לרווחת כלל הסביבה העסקית.

מימוש עקרונות "עולם העסקים החדש" מסייע בבניית קשרים חברתיים בין העסק לסביבה העסקית שלו. עסק טוב, בטווח הארוך, נבנה על יחסי גומלין טובים בין העסק לבין העובדים, הלקוחות, הספקים והקהילה.

נסו לחשוב, לדוגמה, שהעובדים בעסק הם הילדים שלכם או שהלקוחות והספקים הם החברים הטובים שלכם ואתם מעוניינים בטובתם. מתוך ההסתכלות הזאת, נהלו את העסק.

הערכים שמגדירים את העסק

הקדמה: אחרי שדיברנו על אידיאולוגיה, אני רוצה לעבור לנושא של בחירת ערכים.

 

ערכים הם המצפן האידיאולוגי שמאפשר לנו להגדיר את החזון של העסק. בחלק הראשון ציינתי את הערכים שבחרתי בהקמת העסק שלי, לשם הדוגמה, ובהמשך צירפתי רשימה של ערכים שתומכים בעקרונות "עולם העסקים החדש". לפניכם מספר כיווני מחשבה והשראה לבחירת ערכי העסק. בהצלחה.

הפריה הדדית - כדי לייעץ או לתת שירות טוב, חשוב מאוד להבין את הצד השני (במילים אחרות, "להרגיש את הלקוח"). צורת העבודה הרצויה היא שיתוף והשראה. ביחד מבררים מה נכון לעסק ומה עדיף לו. במצב כזה הפתרון נובע מההפריה ההדדית, ולא רק מהידע של כל אחד. ידע יש בשפע (בעיקר באינטרנט), אך השימוש בו חייב להיות מושכל ויעיל אל מול האתגרים הניצבים בפני העסק.

ציפורים עפות כלהקה - בעסק, אחד צריך להשלים את האחר. הכוח של הלהקה מנצח, דוחף קדימה. כדי לעוף עם העסק, על העובדים, הלקוחות, הספקים וכל מי שסביבכם וסביב העסק, לעוף יחד לאותו כיוון, כך שכולם ישלימו זה את זה. לכל ציפור בלהקה צבע אחר שייחודי לה, אבל הן עפות ביחד, מעל השוני, לעבר מטרה אחת.

מימוש עצמי - אנשים מקימים עסק כדי לממש את עצמם. לרוב, רווח כספי הוא לא השיקול העיקרי. אם המטרה היחידה שלכם בהקמת העסק היא להרוויח כסף, אחרי מספר שנים, כשהעסק יתייצב ותרוויחו, כבר לא תרגישו רצון ומשמעות בהמשך קיומו. אפשר להתפרנס בדרכים מגוונות, אבל מי שהחליט לפתוח עסק, בדרך כלל רוצה להעביר ערכים נוספים ללקוח ולסביבה העסקית שלו. בעסק עצמאי, לבעל העסק יש יכולת גבוהה יותר לביטוי עצמי לפי הערכים והאידיאולוגיה שהוא מאמין בהם.

 

פרט לערכים שבחרתי עבור העסק שלי, יש ערכים נוספים שיכולים להגדיר חזון של עסק. בחרתי עבורכם רשימה של ערכים שתואמים את עקרונות "עולם העסקים החדש", כדי להקל את החיפוש.

בחירת ערכים לעסק היא משימה קצת מורכבת, אבל חשובה מאוד. עצתי היא שבעל העסק (אולי עם העובדים, לשיקולכם) יבחר מספר ערכים מובילים ויתמקד בהם לתקופה מסוימת. בתום תקופה זו, תוכלו לשקול מחדש את הערכים, לשנות או לתעדף אותם בהתאם לחשיבותם לעסק.

הערכים מסודרים לפי סדר הא"ב מטעמי נוחות, והמקומות הריקים המסומנים בסימן שאלה מיועדים להוספת ערכים שאתם מתחברים אליהם ושאינם מופיעים ברשימה. בפרק הבא, אציע מספר כיווני מחשבה שיסבירו איך להטמיע את הערכים שבחרנו בסביבה העסקית.

ועוד נקודה חשובה: אפשר לומר שכל הערכים מתאימים לכם, אבל מומלץ לבחור עד חמישה ערכים שהכי מתאימים לדנ"א של העסק שלכם ולסדר אותם לפי חשיבות. זה ימקד אתכם ואת העסק בכל פעולה שיווקית או תפעולית, וכן במערכת היחסים שאתם בונים בתוך העסק ומחוצה לו.​​​​​​​

צילום מסך 2024-11-19 180940.png
חדשנות בעסקים

 

​מיקרוסופט פרסמה את "המדריך לטיפוח חדשנות למובילים עסקיים" וכללה בו שמונה ערכים, כמתואר בתרשים שלהלן.

​​​​​​​​​​​

הערכים שבחרה מיקרוסופט אכן נחוצים להצלחת עסק. בחרתי להדגיש שניים מהם, שתואמים במיוחד את עקרונות "עולם העסקים החדש":

 

קדם הפריה הדדית - הפריה הדדית מחייבת בראש ובראשונה יצירת קשר טוב עם הצד השני. שיתופי פעולה, עזרה הדדית והקשבה עוזרים ליצור הפריה הדדית עם הסביבה העסקית. הפריה הדדית יכולה לבוא מתוך העסק (בין העובדים) וגם מבחוץ (בקשר מול הלקוחות, הספקים והקהילה).

 

הקשב לתלונות - הקשבה היא יכולת שיש לפתח, ובהמשך ארחיב על כך. גלה אמפתיה כלפי גורמים בסביבה העסקית שלך (עובדים, לקוחות וספקים) ונסה לענות על הצרכים האמיתיים שלהם. הקשב להם ותוכל לקבל מידע חשוב לשדרוג העסק.

בהקשר זה, יש חשיבות רבה לתחום המתפתח של בניית קהילה עסקית. קהילה עסקית היא מסגרת נוחה שמאפשרת להקשיב ללקוחות, כלומר לקבל מהם משוב על המוצר או על השירות, ולשאוב השראה לפיתוח העסק.

אבל לא רק לתלונות צריך להקשיב, כפי שניסחו במיקרוסופט, אלא גם לתגובות חיוביות. כל תגובה, חיובית או שלילית, עוזרת לדייק את המוצר או לשפר את השירות.​​​​​​​​​​​​

© אופיר לוי, שמים - ייעוץ עסקי ותוכן ליזמים ובעלי עסקים 2025

bottom of page